link14039 link14040 link14041 link14042 link14043 link14044 link14045 link14046 link14047 link14048 link14049 link14050 link14051 link14052 link14053 link14054 link14055 link14056 link14057 link14058 link14059 link14060 link14061 link14062 link14063 link14064 link14065 link14066 link14067 link14068 link14069 link14070 link14071 link14072 link14073 link14074 link14075 link14076 link14077 link14078 link14079 link14080 link14081 link14082 link14083 link14084 link14085 link14086 link14087 link14088 link14089 link14090 link14091 link14092 link14093 link14094 link14095 link14096 link14097 link14098 link14099 link14100 link14101 link14102 link14103 link14104 link14105 link14106 link14107 link14108 link14109 link14110 link14111 link14112 link14113 link14114 link14115 link14116 link14117 link14118 link14119 link14120 link14121 link14122 link14123 link14124 link14125 link14126 link14127 link14128 link14129 link14130 link14131 link14132 link14133 link14134 link14135 link14136 link14137 link14138 link14139 link14140 link14141 link14142 link14143 link14144 link14145 link14146 link14147 link14148 link14149 link14150 link14151 link14152 link14153 link14154 link14155 link14156 link14157 link14158 link14159 link14160 link14161 link14162 link14163 link14164 link14165 link14166 link14167 link14168 link14169 link14170 link14171 link14172 link14173 link14174 link14175 link14176 link14177
Редактор
Должность:Редактор
Группа:Мир учителя
Страна:Россия
Регион:Санкт-Петербург
Методикалық жұмыс: Шертпе күй дәстүрі
Қазақстан, Семей қаласы
Білім және гылым мипистрлігі «№3 жалпы орта білім беретін мектеп-кешен» мемлекеттік мекемесі
Домбыра сыныбының мұғалім
Курумбаева К.С.

Күйлерді орындаушылық дәстүрі бойынша екі үлкен мектепке бөлінеді:төкпе күй жэне шертпе болып. Төкпе күй дәстүрі Батыс Қазакстанда жақсы дамыған.

Шертпе дәстүрі Арқа яғни Қарағанды обылысынан бері қарай Семей обылысында жақсы дамыған.

Төкпе күйлерге қарағанда шертпе күйлерде жалғыз дауыстслық басым болып күй тақырыбы екі ішекті кезектесіп жүреді. Екі оң қол мен сол қолдың орындаушылық ерекшеліктеріне тоқталсақ: оң қолдың сұқ саусақтарымен қатар саусақтар басын біріктіріп топтпстыра қағады немесе саусақтарды бірінен кейін бірін тізбектей шерте қағу эдісі бар бүлар төмен қағыс бағытында ал жоғары қағыс алған кезде сол сұқ саусақты басқа саусақтардың демеуімен жоғпры қағады, кейде бас бармақпен де қағылады. Сол қол саусақтарын пайдалану әдістері төкпе күй дэстүрі сияқты болғанымен өзғешелігі де бар. Мысалы: Шертпе дәстүрінде 1,2,3 саусақтар жиі қолданылады. 3,4 саусақтармен шекті бір мезғілде қатар басу көп кездеседі, ал бас бармақ сирек пайдаланылады.

Төкпе күйлердің шертпе күйлерден айырмашылығы оның бас буын, орта буын, кіші саға, үлкен саға болып келетін нақтыланған формасы бар. Жэне бұл дәстүрдегі тағы бір ерекшелік-оң қол қағысында. Қағыстар оң қолдың сермей соғумен орындапып, қара қағыс, ілме қағыс, бөгеме қағыс сияқты сан түрге бөлінеді. Шыгысқазақстандық шертпе дэстүрінің ерекшеліктеріне күйлердің эн тектес эуенді, сазды жэне жүмсақ нэзік үнді болып келуін, саусақ бсымен шертіп тарту эдістерін жатқызуға болады. Олардың мазмүныныа психологиялық суреттемелер, терең толғаныстар, әйелдердің нэзік бейнелеріне тэн.

Төкпе күй екі ішекті оң қолдың күшімен бірдей қағу арқылы орындалады. Сол қолдың демалыссыз қозғалуына байланыста домбыраның мойыны жіңішке болған. Шертпе күй жүмсақ екі ішекті саусақпен кезек теріп ойнау арқылы жүреді. Сол себепті де күй эсем де, қоңыр жэне дыбыстың тербелісі мол болу үшін домбыра мойыны жалпақ болған. Төкпе күйшілер: Қүрманғазы күйлері: Серпе, Адай, Балбырауын, Сарыарқа.

Дина күйлері: Әсем қоңыр, Науай, Қайран шешем. Қазанғап- Жүртта қалған,Балжан қыз. Дәулеткерей- Жігер, Қүдаша, Түркімен

күйі. Сейтен- Заман-ай, Сексен ер,. Боғда-Боғда, Жемсуының тасқыны.

Шертпе күйшілер: күй атасы Байжігіт XV- хуііі ғасылар аралығында өмір сүрген. Шүбартау өңірі Аягөз ауданы маңында кейбір деректер бар. Абылайханның орда күйшісі болған. Байжігіт шығармалары негізінде шертпе күйлер. Кейбір күйлерінен Әбді, Дайрабай, Тоқа, Тәттімбет шығармаларымен үндестік байқалады. Тәттімбет (әкесі Қазангап орта дэулетті ел жүртына сыйлы). Мыржық Қосбасар күйі бар, Сылқылдақ, Көкейкесті, Саржайлау, Былқылдақ, Бестөре.

Әбікен Хасенов- Тэттімбеттің күйлерін шебер орындаган өзінің Қоңыр деген тамаша күй бар. Тоқа- Жезқазған обылысы Жаңарқа ауданыныда туған оның- Боз торғай, Төрт толғау- (Естірту, Арнау, Ана жүрегі немере жоқтау бөлімнен түрады) тэрізді күйлері бар. Тәттімбет пен Тоқа дәстүрін жалғастырушы күйшілер: Аққыз Ахметова, Бағаналы Саятөленов, Әбікен Хасенов, Мағауия Хамзин. Тэттімбет күйлерінің ішінде « Қосбасар» деп аталатын күйдің бірнеше түрі бар. Бүлар бір атпен аталған тізбек күй. Аты біріңғай « Қосбасар» аталганымен әрқайсысының музыкалық сарыны, қүрылымы өзгеше, эр қайсысының озіндік ыргагы бар, шертілу тәсілі де эр түрлі. « Қосбасар» аталатын күйлерді талдагамда өзіндік эуеніне ой жіберу арқылы эр сарынның сазына, орындалу әдісіне жэне композиңиялық қүрылысына ерекше ден қояды. Әр күйдің сипатын айырады. Тәттімбет « Қосбасарларына» лирикалық саз, сүлу ыргақ бар, орындалу эдісінде де бір-бірімен үйлесімділік айқын аңғарылады.

Ал Сүгір күйлерін тыңдағанда екі дэуірдің тынысын сезінгендей боласыз: кізіргі өміріміздің қас қағым сәттері өткен дэуірдің мэңгілік елесімен араласып кеткендей. Сүгір күйлерінің көпшілігі қазақ аспаптық музыкасында қалыптасқан дәстүрлі жанрларда шыгарылған. Мәселен, қоңыр дэстүрінде- «Телқоңыр», «Майда қоңыр», «Жолаушының жолды қоңыры»,толгау дэстүрінде «Кертолғау», «Назтолғау» сияқты күйлер тудырған. Сонымен қатар «Қосбасар», «Аққу», «Балбырауын», «Ілме», «Шалқыма», «Мың жылқы» күй жанрларына да өз үлесін қосып, айшықты күй үлгілерін қалдырды.

Күйшінің туып-өскен жері- Шымкент обылысының Созақ ауданы қазір де респуликамыздың эн-күйге бай өңірлерінің бірі. Домбырада қалыптасқан эр түрлі мектептердің ерекшеліктерін

бойына сіңіре білген Сүгір шертпе дәстүршщ жаңа мүмкіншіліктерін аша келе, онбщ эрі қарай дамуына жол ашты. Сөйтіп, Сүгір домбыра өнерімізде өзгеше жаңа бір мектептің ізін салып, негізін қалады.
Наши услуги



Мир учителя © 2014–. Политика конфиденциальности